Jest uznawany za króla niezależnej animacji.  Bill Plympton – urodzony w 1946 roku w Portland (stan Oregon), absolwent grafiki na uniwersytecie stanowym, na początku swoje drogi twórczej rysował karykatury i polityczne komentarze do prasy amerykańskiej, min. pracował dla „New York Timesa”, „Playboya”, Vogue” czy „Vanity Fair”.

Animacją był zafascynowany od dzieciństwa – jako 14-latek wysłał swoje prace do Walta Disneya, chcąc u niego pracować. Pierwszy film animowany zrealizował dopiero  w 1983 roku. W 1987 roku Plympton był nominowany do Oskara za krótkometrażowy film animowany „Twoja twarz” – ekspresyjnie narysowany kredkami na papierze. Po raz drugi otrzymał nominację do Oskara w roku 2005 za film „Pies obronny”.

Plympton zrealizował wiele krótkometrażowych animacji – wszystkie one są filmami w których widać zamiłowanie do przewrotnego humoru, z ekspresyjnym rysunkiem i galerią postaci, narysowanych w karykaturze. Plympton znakomicie operuje karykaturą rysując bardzo charakterystyczne postacie, które ożywia w niezwykłych i zaskakujących scenach filmu. A rysuje bardzo szybko – najczęściej ołówkami na papierze – potem prace są obrabiane komputerowo przez jego współpracowników. Potrafi w kilku zaledwie klatkach stworzyć ekspresyjny i dynamiczny ruch postaci (a standardowa ilość klatek na 1 sekundę filmu to 12 lub 24 ). Jest świetnym rysownikiem, obserwatorem i rasowym „karykaturzystą filmowym”. Po zrealizowaniu wielu krótkometrażowych animacji Plympton stworzył w całości (za własne pieniądze) pełnometrażowy  film animowany „Melodia”. Bill Plympton jest chyba jedynym na świecie animatorem, który sam narysował każdą klatkę filmu animowanego, czyli sam stworzył ponad 30 tysięcy rysunków, właśnie do filmu „Melodia”.

Poza wymienionymi jego słynne filmy to min. „Poślubiłam dziwaka”, „Mutanci z kosmosu”, „Hair High” oraz „Idioci i anioły” czy „Cheatin”. Jego filmy to pełne wigoru rysowane animacje z całym zestawem karykaturalnych postaci, opatrzone dużą dawką czarnego humoru.